I företagsvärlden är rekrytering något som sker varje dag. Men trots detta är det sällan den enklaste processen. Även företag som har stor erfarenhet av att anställa ny personal kan garantera ett bra resultat varje gång. Här tittar vi på några av de utmaningar man kan möta vid rekrytering och förslag på hur man hanterar dem.
1. Dåligt definierad kravprofil
Att inte riktigt veta vilken typ av person man är ute efter, eller vilken sorts utbildning kandidaten borde ha, är ett ganska vanligt misstag. Detta kan då leda till att man inte får in kandidater som verkar passa eller till och med att man anställer fel person.Att ta sig en noga titt på positionen, vad den kräver och vem som passar perfekt för den är ett jobb som alltid måste göras innan man kan gå ut med en jobbannons.
2. Höga krav och litet urval
Ju fler krav man ställer på potentiella kandidater desto färre kommer också kunna matcha in på kravprofilen. Men positionen måste ju fortfarande tillsättas. Detta är ett problem som många har stött på genom åren och det blir allt mer vanligt när det handlar om chefs- och nyckelpositioner.En anledning till detta kan vara att informationen om positionen inte når ut till rätt målgrupp. Ett tips kan då vara att anlita en rekryteringsfirma som specialiserar sig på vad man kallar för executive search och har ett stort kontaktnät att använda sig av.
3. Hålla sig till en tidsplan
Rekrytering kan ta lång tid och det gäller att man går in förberedd för vad som kan vara en utdragen process. Samtidigt måste ju verksamheten fortsätta så när på normalt som möjligt. Men när saker och ting hela tiden dyker upp och pausar rekryteringen kan det vara svårt att jonglera uppgifterna.Fastställ ett datum då vissa skeden av rekryteringen ska vara över. Tydligt utsatta datum kommer att hjälpa till att driva arbetet framåt och fungera som motivation för att slutföra varje steg.